Overlast en communicatie
Overlast in de buurt?… Communiceer met pubers!
Ja je zult er maar last van hebben: hangende pubers in je buurt, overlast veroorzakende jongeren waar kinderen en ouderen liever met een boogje omheen gaan.
Zo kwamen we in contact met het buurtwerk en een vraag of we hierin iets konden betekenen: jawel, natuurlijk, graag zelfs.
Want wie zijn pubers, wat is overlast en hoe komt het dat een buurt zo reageert?
Pubers zijn fantastisch, jonge mensen in ontwikkeling! Het is handig daarvan iets te weten. Dat maakt dat je er anders naar kijkt.
Overlast, wat is dat wel en wat is dat niet? Hoe ervaren we dat? Is alles wat we zelf als norm hebben maatgevend? Waarom zitten jongeren op de leuning van de bank en niet op de zitting? Juist omdat pubers pubers zijn: de behoefte zich te onderscheiden, te ontdekken wie ze willen zijn en daarmee oefenen. En zo zijn er wel meer uitingen waarvan je als je echt met pubers in gesprek komt, denkt: waarom heb ik dat niet eerder bedacht? Want pubers kunnen met geniale ideeën komen als je ze de kans geeft te vertellen waar ze mee bezig zijn, hoe ze zaken beleven en wat voor ideeën ze daarover hebben. Inspirerend!
Hoe kom je in gesprek, hoe voorkom je dat je er met een boogje omheen loopt? Daarover hebben we het gehad, we hebben het geoefend en kwamen tot de conclusie dat pubers nog zo beroerd niet zijn. ’t Kost wel tijd…..en oprechte aandacht……respect……en een houding die uitstraalt dat je als volwassene ook niet alles weet. Maar als je dat aan de dag legt, dan krijg je veel terug. Dan lijkt hangen toch net ietsje anders en kun je prima uit de voeten met overlast.
Reacties van een aantal cursisten:
‘Wat mij het meest aansprak is hoe ik grenzen aan moet geven’
‘Ervaringen met anderen is leuk om te horen’
‘Dat ik een puber op een rustige manier moet aanspreken’
‘Openheid, grenzen stellen, hen mee laten denken, keuzes laten maken’
‘Toon waarop je spreekt, goed gesprek kunnen voeren’
‘Theorie en praktijk-combi, in gesprek met andere ouders ervaringen delen’
‘Andere manier benaderen, kind zelf oplossingen laten bedenken’
‘Afstand nemen om eigen emoties te onderdrukken’
Dorothé Oppelaar
Geschreven door De Puberpedagogen op 26 februari 2013 in de categorie(ën) Geen categorie
Nog geen reacties